A 2000-2005. időszakra készült I. Középtávú Környezetvédelmi Programban megfogalmazott és az érvényességi ideje alatt megvalósult feladatok tovább folytatásának tekinthető, figyelembe véve a közben hatályba lépett törvényi változásokat is.
Ennek értelmében először az előző hat év alatt történt alapvető változásokkal foglalkoztunk: a koncepcionális, felfogásbeli és törvényi módosulásokkal, az unióhoz csatlakozás környezetvédelmi következményeivel.
Abból a célból, hogy a II. középtávú programunknak jól definiálható alappal szolgáljunk, szinte a legapróbb részletekig menően kidolgoztuk az I. középtávú programunk érvényességi ideje alatt (2000-2005. között) a város környezeti állapotában végbement változásokat: beruházásokat, fejlesztéseket, melyek vonatkozásában büszkén szoktuk emlegetni városunk országos szinten is előkelő helyzetét. Kitértünk a meg nem valósult elképzelésekre, melyek közül főleg a város arculatát lényegesen befolyásoló zöldfelületi mutatók alig javuló, sőt, helyenként romló folyamata okoz aggodalmakat. Ezen belül felhívtuk a figyelmet néhány kedvezőtlen tendenciára, gondolva elsősorban a túlságosan „technokrata” szemléletmódra, ami már jelenleg is több, környezetvédő szemmel nézve nemkívánatos hatást vált ki a város arculatában, hosszabb távon pedig rossz irányba viheti el a város „otthonérzést” keltő hatását.
Amikor áttekintettük a már korábban elhatározott, sőt nem egy esetben közgyűlési döntésekkel is alátámasztott teendőinket, rá kellett ébredni, hogy azokban környezetvédelmi szempontból nagyon sok olyan feladat meghatározás van, amelyek nem vesztették el aktualitásukat, sőt, több esetben még égetőbbé vált megoldásuk. Ezért több olyan – a jövőben elvégezhető/elvégzendő – feladat-tal találkozhatunk a II. környezetvédelmi programunk felépítésénél, amelyek, lehet ugyan, hogy nem újnak ható dolgok, de nagyon is időszerűek („Zöld Fehér-vár” Program, Belváros közlekedési rendje, stb.).
A megvalósításra ajánlott feladatok is igen részletekbe menően kerültek kidolgozásra. Emögött annak szándéka húzódik, hogy ez a munka legyen a következő hat év környezetvédelmi „bibliája”, amibe ha bármelyik szakma bele-lapoz, találja meg minden alapvető vonatkozásban azokat a feladat meghatározásokat, amelyek ma városunkat környezetvédelmi vonatkozásban előre viszik, illetve sok esetben feszítik.
Több olyan feladat(csomag) van, amelyek már folyamatban vannak, csak azért kerültek az anyagba, mert befejezésük áthúzódik programunk hatályba lépésének időszakába (pl. levegőszennyezettségi határérték túllépések, volt kato-nai repülőtér környezeti kármentesítése). Más kötelezettségek esetében már van ugyan közgyűlési döntés, de még nem kezdődtek el (pl. a Kohéziós Alapból megvalósítandó Székesfehérvár-Pákozd-Pátka-Seregélyes szennyvízberuházás, ami legkorábban 2007-ben az alap megnyílása után kezdődhet el). Ezeknél a felada-toknál a megfelelő közgyűlési döntés miatt az ütemezés többnyire készen áll, és a pénzügyi háttér is meghatározásra került. Ily módon ezek a témapontok, mivel a megvalósítás útjára léptek, a program legkönnyebben kezelhető részei. Ez utóbbival a város szennyvíz-csatornázottsága lényegében teljessé válik. A csapadék elvezetés ezzel szemben még sok anyagi ráfordítást igénylő feladattal jár.
Közbülső helyet foglal el előrehaladottság szempontjából a hulladék-gazdálkodás kérdése. Önkormányzatunk kinyilvánította csatlakozási szándékát a Közép-Duna Vidéke Regionális Hulladékgazdálkodási Rendszerhez. A projekt tulajdonképpen a megvalósulás útjára lépett, de az ehhez szükséges anyagi források pontos eloszlása-felosztása (a terhek vállalása szempontjából) még több vonatkozásban kidolgozásra vár.
Kritikus és érzékeny ponttá vált a közlekedés a városban. Bár vannak biztató jelek (pl. még e program kezdete előtti pillanatokban átadásra került a 63-as elkerülő út második szakasza), de a Belváros és közvetlen környezete, valamint néhány bevezető út (pl. Budai út, Balatoni út, Új Csóri út, Seregélyesi út és folytatása a belső „elkerülő” út) továbbra is terheltek. Programunk e kérdésben már nagy eredménynek tekintené, ha az évekkel ezelőtt elhatározott és lefektetett elképzelések megvalósulnának. Ezért csupán néhány aktualizálás történt a korábban már Közgyűlés előtt is szerepelt programokon. Több nagy forgalmú belső főút rossz állapotban van, felújításuk komoly ráfordítást igényel. Legmostohább területe a város fejlesztésének a zöldfelületi rendszer, holott talán ez egyike azon legfontosabb elemeknek, amelyek az otthon érzését keltik az itt lakókban, a környezetegészségügyi, esztétikai hatásokról nem is szólva. A program ezért ezzel a problémakörrel, mint felzárkóztatandó területtel, hangsúlyosan foglalkozik. Itt is van egy olyan, 2002-ben készült anyag („Zöld Fehérvár” Program), amelynek igen sok részlete továbbra is aktuális, és megoldásra vár.
|